Friday, June 10, 2011

Jogjakarta Day 1: 28-05-2011

Kitaorg naik AirAsia direct flight ke Jogja. Penerbangan jam  7am,so jam 5am dah terpacak kat LCCT. Bayangkan la aku hanya tidur 2 jam jek malam tu. Bukannya excited sampai  takleh tido tp sbb malam tu jugak la baru nak packing. Dah nak jam 2am baru nak tido. Jam 3.30am dah bangun balik.
LCCT di subuh hari
Total ‘rombongan che kiah’ pd pagi tu dalam 11 org. Separuh dah bertolak semalam lg sebab diaorg naik MAS. Jeles woo..ape nak buat,lps seminggu kiteorg beli tiket sekali MAS ade promotion.Lagi murah lak tu.Tp takpela kan, janji selamat sampai.

aku tak faham ape aku cube buat tu hmmm..
Epul and Dapa
Kiteorg sampai di Jogja dalam jam 8.45am waktu tempatan. Dalam 2 jam lebih gak la tempoh penerbangan.Sempat la terlelap sekejap.Waktu Jogja adalah sejam lewat dari KL.Tapi kat sini jam 6 pagi dah terang benderang dan jam 5 petang tu dah nak malam.

Nisa & Yitno dah siap tunggu ngan bas kat luar airport. Terus gerak fetch group yg lagi satu. Bila semua dah ada,pe lagi…terus la jalan ke destinasi pertama.

Happy bila dah kat dalam bas,kat luar tu panas...
Pantai Depok.
Nisa suggestkan tempat ni sebab sumer org dah lapar (ape taknye,pagi2 dah gerak+AA xde provide meals).Kat sini ramai yg beli ikan segar dari nelayan2 yg balik dari laut. Kat sini gak ade kedai yg boleh masakkan ikan+lain2 seafood yg kite beli tu. Harga sangatla murah. Bayangkan ikan merah yg besar tu dalam RM30-RM40 je.Kalo kat pasar malam Melawati tu ade dekat 2 kali ganda harganye.
Kedai makan kat sini plak stail ‘lesehan’.Tu panggilan kat sana la.Dia ala2 japanese style tu .Ada meja rendah dan kite bleh makan bersila. Masakannya sangat sedap,especially ikan bakar. Aku suka ikan bakar style Indo ni.Dulu aku slalu mkn ikan bakar kat Sundanese kat level 4,KLCC tu,sekarang kedai tu dah takde.huhu
Bot dah sampai,kiteorg sibuk posing

Budak2 (dan juge org dewasa) yg happy main ombak

Model Lesehan menunjukkan menu

Separuh dari hidangan
Manding (tempat barangan kulit)
Kiteorg singgah kat sini on the way nak balik hotel. Ingatkan memang betul barangan kulit,sekali bukannye 100% kulit.Campuran jugak. Pastu ade gak jual imitation handbags,kononnye yg gred AAA.Bagi aku la,kalo betul nak beli,baik beli yg ori,kepuasannya lain. Kalo beli yg ori,eventho org anggap immi,ko x kesah sbb ko tau tu memang ori. Begitula jugak sebaliknye. Tu pendapat aku la.Ade org ckp xde byk duit,so beli la yg immi ni,tp bg aku lg,kalo xde duit baik beli brand yg agak murah tp ori. Tau x,harga immi yg gred AAA ni beratus gak.Baik beli Guess ke,Elle ke,lebih kurang gak harganye,tp ori.

Tp Epul jenis x kesah,immi ke tak,kalo die rase ok,die beli jek. So die beli wallet untuk die dan gak satu handbag utk aku. Org dah beli terima jek la kan…sila jangan nak demand hehe

Pantai Prangtritis @ Paris
Asalnye nk pergi sini tapi x dapat suara majority (dimonopoli golongan yg tak muda hehe).Ramai dah exhausted,so x jadi pergi pantai tu. Kalo pegi geng2 muda belia,ok gak pegi kot. Aku ada baca review kat forum, pantai Paris ni bleh tahan gak kalo nk tgk sunset.Romantis….chewwah…

Ada beberapa tempat kiteorg singgah dlm perjalanan blk hotel tu. Kedai jual batik yg agakla mahal harganye. Driver bas tu ingt kiteorg kaya ke bwk kedai2 mahal.Tengok2 je la,aku x minat sgt ngan batik ni. Pastu ade singgah kat kedai ole2.Takde gambar kat kedai ole2,sbb kamera dah Afiq yg pegang,so dieorg snap sesuka hati jek.Takde gambar kedai ni. Kat sini pun x beli ape2,sbb rase awal lg nk beli ole2 hehehe

Manding

Orang lain pegi kedai batik,kiteorg sesi bergambar dlm bas hahaha
Matahari Mall
Untuk dinner kiteorg pegila menapak ke mall ni. Takdela jauh sangat dan sepanjang jalan tu ade gerai2 jualan,boleh cuci mata so lagila tak terasa sangat jauh. Tak tau nak makan apa,end up makan kat food court. Aku order mee jamur which is rase cam Maggie kembang digaul ngan kicap. Epul ngan Dapa order bakso dan Umi order nasi goreng. Nasi goreng biasa2 saja. Bakso tu kan just dalam mangkuk kecik jek. Agak mahal gak,total dalam RM37++ untuk 4 org makan untuk makanan yg agak mengecewakan. Kiranya buat syarat nak alas perut je la.
Lepas makan,pusing2 ape ade kat mall ni. Mall ni ala2 cam Jusco Wangsa Maju tu la. Ade JCO,terus nak beli frozen yogurt.Suka sebab banyak sangat choice utk topping. Abes jek tawaf mall tu trus blk hotel.Dapa lak nak jalan2 kat area Jalan Malioboro.Budak bujang..malam masih muda katanye.Bkl hotel terus snoozzzeeee

Hotel – Blue Safir Boutique,Jalan Dagen (walking distance to Jalan Malioboro)
Rate: RM80/night
Review: Tengok dari luar nampak cam ok. Tp bilik hanya so-so.Kiteorg dapat bilik kat atas sebab semua yg veteran conquer bilik kat bawah. Ada cam kulat kat dinding and bilik air xde air panas. Bilik air pon nampak cam lama x digunakan. Aku assume business dieorg x kencang sangat,dan kebanyakan orang hanya stay kat bawah je  (Aku punye assumption la). Hotel ni aku bagi 2 bintang jek.