Wednesday, October 6, 2010

Masak Untuk Dinner

Sejak pindah rumah Ampang ni,baru sekali aku masak. Disebabkan masak yg kali pertama tu,jam 8.30pm baru bleh makan,jadi aku takdela bermotivasi nak masak lagi.Lagi senang beli jek,kadang2 tak berbaloi nak masak utk 2 org.Epul tak kesah,tp kadang2 nak gak si suami merasa air tangan isteri.Camla aku ni terrer masak,huhu

Umi ade cakap,kalo tak sempat sangat boleh jek suruh bibik masak lebih then kiteorg boleh balik Melawati utk dinner.Lepas baru balik Ampang.Sekali pikir ok gak,tp beribu-ribu lemon pikir,tak payah la selalu nak buat camtu kan.Jatuh saham sebagai menantu mithali,hikhik.Tp weekend memang blk Melawati.That's for sure.

Ok,finish for mukadimah.Lets talk what I cooked for dinner last night. Monday went to Kak Ila's house,and coincidentally,ade pasar malam.Teringin nak makan ikan keli.jadi pegila pasar malam beli 3 ekor ikan keli.

Cakap kat Epul,nak balik awal (awal pon dlm kat jam 7 gak sampai rumah) sebab nak masak kan.Resepi kali ni 'Ikan Keli Goreng Berlada'.
Sampai jek umah,terus tukar baju dan siap2 nak masak.Keluarkan ikan dari fridge,siapkan bahan2 yg nk di kisar,goreng ikan,then masak die punye lada tu n tada.. siap.
Sayur tak payah masak sebab Epul tak makan sayur (lucky me hihi) Aku just amek tomato jek buat ulam.Gile sehat kan,hehe

Hasilnye aku tak sempat amek gambar,sbb lapar keke.Tapi ade yg aku bawak bekal pagi ni,panaskan yg smlm punye.hehe
giler x lawa kan,takpe..asalkan rasenye besh..

So sesape yg nak try resepi yg sgt simple ni,sila la rujuk kat bwh..

Bahan2:

4 ekor ikan keli - bersaiz sederhana
2 biji limau kasturi - diambil jusnya

Bahan kisar:
10 - 15 tangkai cili kering (x tahan pedas cam aku,letak sket jek la+tomato sket)
4 ulas bwg merah
2 ulas bwg putih
sedikit belacan - ikut suka , tak letak pun takpe (aku x letak pon)
sedikit kunyit hidup

Cara2 nya:

1. Ikan di gaul ngan garam da kunyit dan digoreng garing.
2. Tumis bahan kisar sehingga pecah minyak
3. Masukkan jus limau kasturi diikuti garam dan gula.
4. Masukkan asam keping. Kalau terlalu kering boleh dimasukkan sedikit air.
itu saja..slamat mencuba..


p/s-mood swing today..nak cari chocolate Patchi ke,Godiva ke..(mood yg sgt memilih,hanya ok bila mkn coklat mahal..huhuhu)



2 comments:

  1. hebat ar dia..post sip dgn resipi tuh..hu3x..good luck dear...eh..hr ni kurger king rm1 je..jom terjah....

    ReplyDelete
  2. pn sity, di mana kah ko menghilang..
    mn janji mu utk ber blogging...

    ReplyDelete